Home Isu Semasa

Batik Air Gantung Juruterbang dan Pembantu Juruterbang Tertidur Ketika Penerbangan

562
0

JAKARTA: Batik Air Indonesia telah menangguhkan pilot dan kopilotnya selepas mereka terlelap semasa penerbangan domestik pada bulan Januari, seperti yang dilaporkan oleh agensi berita Jerman dpa.

Pilot itu terlelap semasa penerbangan pulang ke Jakarta dari Kendari setelah mencapai ketinggian penerbangan, tetapi kopilot secara tidak sengaja terlelap ketika mengendalikan pesawat, menurut laporan dari Komite Keselamatan Transportasi Nasional Indonesia (KNKT).

“Batik Air mengambi tindakan pencegahan dengan menggantung sementara juruterbang nombor penerbangan ID-6723, di laluan Kendari ke Jakarta, yang bertugas pada 25 Januari…” – Jurucakap Danang Mandala Prihantoro

Insiden itu mengakibatkan kehilangan komunikasi ketika pesawat menyimpang dari jalur penerbangan yang benar, dan pusat kawalan trafik udara Jakarta tidak dapat menghubungi pesawat selama 28 minit, seperti yang dijelaskan oleh KNKT.

Situasi tersebut kemudian diselesaikan setelah pilot pertama terjaga dan menjawab panggilan dari pusat kawalan dengan menyoroti masalah yang berkaitan dengan radio, seperti yang dijelaskan dalam laporan tersebut.

Pesawat berhasil mendarat dengan selamat di Jakarta. Syarikat penerbangan tersebut menyatakan bahwa mereka telah memperkuat protokol keselamatan dan menegaskan pentingnya istirahat bagi awak pesawatnya.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here