Home Isu Semasa

“Beras Terakhir Dah Ni..”-Ahli Perniagaan Muflis, Ajak Kawan Minta Bantuan Di Gereja

553
0

Tular di Tiktok berkenaan sorang awam yang memuatnaik chat bersama rakan di Tiktok. Video tersebut membuatkan ramai mula bersimpati terhadap apa yang berlaku ke atas rakan beliau. Rakan beliau yang bekerja sebagai ‘businessman’ jatuh muflis akibat ekonomi yang semakin gawat sehingga tidak mampu untuk membeli barang keperluan.

“tahun ni tahun paling struggle. dia punya struggle lebih teruk dari zaman covid dulu…”

Apa yang mengejutkan semua, dalam chat tersebut, rakan mereka mengajak meminta bantuan di gereja kerana sudah terdesak. Walau bagaimana pun, sifat ihsan seorang sahabat, walaupun beliau juga sedang susah, beliau memberikan saki baki wang beliau kepada teman beliau untuk meneruskan kehidupan harian.

Berikutan itu, ramai mula memberikan pelbagai komen dan teguran perihal ini. Di waktu yang genting seperti jika kita tidak mampu untuk menolong dari segi kewangan, bantulah dari segi emosi. Semoga ekonomi Malaysia semakin sembuh seperti sedia kala.

Baca ini: “Macam Nugget Ayamas..”-Lampu Nyaris Jatuh Atas Isteri, Busana Isteri Pereka Fesyen Jadi Perhatian Ramai
Baca ini: “Rakyat Susah Punca Ketagih Makan Luar..”- Hanafiah Bidas Kenyataan Rafizi Ramli Cuba Salahkan Rakyat

Pelbagai komen yang diberikan oleh netizen seperti :

@Nur Asifa: skg kami tgh alamai, beras langsung xada telur pon habis, xthu lagu mna nak cari smga allah permudahkan urusan kami. ni pon oak mnteri xnmpk lgi

@Ieyka Erika: pernah aku laki bini susah..minta bantuan kat masjid tak dpt..last2 laki aku pergi gereja minta bantuan beras…dieorg bg beras mnyak dgn duit rm50

@axim89: Aku ade member dlu terdesak.. Tp aku ade 600 jee.. Tp aku bg jee semua sbb aku tau dia betul2 perlukan.. Time dia byr blk, siap dgn bunga..

@FazlinFatimah: gereja ad tabung jernih, kite boleh ambik duit yg perlu, isi nama, no tepon n purpose je. xdenya nk curi2 mcm tabung masjid tu

@Azmihalim95: Klau pergi gereja, dia org tampa bnyk tnya , dan terus bagi. Degan duit sekali. Pernh tengok depan mata

@user1457219789549: tahun 2016 pernah jatuh.. kete xleh byar.. tp loni sedang mendaki.. yg penting jaga sembahyang. jaga anak bini.

@Paksu station Batu9 cheras: pernah alami mcmni, frst skali wife, fmly dan sahabat yg ada blakang kita, sahabat dan kawan lain bila ko susah

@Keju ais coklat: terimasih bos jadi kawan yg baik jgn kedekut saat kita diatas..bntu yg org yg dibawah .. kita belum tntu diaatas selalu

@Dinn1989_: boleh menguji iman kan..tp kita serah pada ALLAH je lah kn..sb gereja pling senang dpt bantuan

@Amran_5456: pernah alami situasi yg sama masa mula2 kahwin,mampu beli beras hancur sekilo dua.skrg dh xde beras begitu…

@JohnLabuParker: tahun ni tahun paling struggle. dia punya struggle lebih teruk dari zaman covid dulu. harga barang melambung tinggi. nak beli beras fikir byk kali.

@azahariaziz: saya terlibat dlm pengurusan masjid.. walaupun masjid kecil, masjid kampung tetap ada peruntukan fi sabi lillah.. alhamdulillah buat ahli kariah

@Jebat Iskandar: kami para suami dah cuba sedaya upaya buat yg terbaik demi anak2 dan isteri..cuma ingt ja rezeki Allah yg bg. apa yg mampu kami usaha sebaik munkin

@nurrajehaa: Husb je keje now. Sdg brada dlm fasa beli apa yg habis je. Habis ikan, beli ikan. Habis telur, beli telur. Sakit, tp tulah yg kena hadap.

@KHAMSIAH MOHD NOR: sangat2 terkesan…. ustaz dah pesan… lama dah… bukan tak ambik cakna.. tapi duit penghalang

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Jangan lupa komen yang baik baik sahaja.

Sumber: Tiktok dan Instagram

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here